Сред първите, заявили своето желание за участие в “Предизвикателството в Деня на розовата фланелка" на Сдружение "Самаряни", бяха учениците от II и III клас на ОУ “Христо Ботев”, с. Братя Кунчеви, I“а” клас от СУ “Васил Левски”, III“a” и III“б” клас от ОУ “Димитър Благоев”, I“д” от СУ “Иван Вазов”, IV”а” клас от II ОУ ”Петко Рачов Славейков” и IV”а” и IV”б” клас от ОУ "Св. Св. Кирил и Методий", с. Хан Аспарухово.
Девет класни стаи, в които учат 249 ученици се впуснаха с огромно желание в десетдневното предизвикателство. Учениците добавиха свои нови идеи за жестове на добро отношение един към друг в тяхната класна стая и ги вписаха в плаката, поставен на видно място в класната им стая, чиято цел беше да напомня и отбелязва постиженията…
Какво се случи? Какви бяха емоциите и впечатленията?...
Ето и споделените мнения:
"Децата, в началото, се впуснаха като в надпревара да изпълняват и да отбелязват своите постижения. След кратка дискусия за това какво е добро, кога доброто е прието, как да наблюдаваме и да разпознаем точния момент, за да извършим добър жест към съученик, нещата потръгнаха много естествено. Дори и след изтичането на десетте дни на "Предизивикателството", добрите жестове в нашата класна стая продължават." Благодарим за възможността да бъдем част от тази инициатива!" г-жа Виктория Милкова, I“д” - СУ “Иван Вазов”
"С децата на нашия III-ти клас решихме да добавим към "Предзивикателството" и едно "Гърненце на добрини". Всеки ден децата трябваше да пишат на лист какви добрини са преживели или какви жестове на добро отношение са показали към свои съученици. Всеки ден, в определен момент изваждахме всики листчета и ги прочитахме. Децата зорко следяха и ако се случеше аз да забравя, те веднага ми напомняха. Очакваха този момент с голямо нетърпение. За мен като учител беше изключително радостно, че дори деца, които се справят по-трудно с писането, ежедневно полагаха усилия да напишат листче и да разкажат за своите преживявания. След края на "Предизвикателството" решихме заедно с децата да запазим "Гръненцето за добрини"..." г-жа Петя Николова и г-жа Виолета Атанасова, III клас - ОУ “Христо Ботев”, с. Братя Кунчеви
Такива и още други истории успяхме да чуем и да бъдем свидетели на много усмихнати снимки на деца - участници. Повечето учители и в повечето класни стаи запазиха розовия плакат на "Предизивикателството" за по-дълъг
период от време.
"Предизивкателството" намери място и в няколко фирми и в Кризисен център "Самарянска къща".
Всички участници в инициативата получиха подарък за спомен - гривна, специален символ, осигурен от Национална мрежа за децата, като знак за грижата на децата в България. Децата от IV "б" клас на ОУ "Димитър Благоев" решиха, че ще напишат своите мечти за по-добър живот на децата в България и ще се снимат, за да може техните послания да достигнат до повече хора, от които зависят решенията за това всички деца да имат семейство, да бъдат здрави, да ходят на училище и да се радват на дом и закрила.
"ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВОТО в Деня на розовата фланелка" беше инициатива, която Сдружение "Самаряни" реализира, в рамките на своята Терапевтична програма за деца за справяне с насилието, в направлението "НЕнасилие в моето училище!". * * * Консултативно-информационен център “Самаряни”, Терапевтична програма за деца за справяне с насилието
Все по-често специалистите от Кризисен център "Самарянска къща” попадат на случаи на деца, които оказват тормоз или са станали жертви на такъв сред свои връстници, в училищната си среда или в семейството си. В отговор на тази тревожна тенденция гражданската организация разширява обхвата на услугите, предоставяни на лица, пострадали от насилие. В рамките на Консултативно-информационeн център “Самаряни”, разкрит през октомври 2017 г., стартира разработването и прилагането в практиката на цялостна Терапевтична програма за работа с деца за справяне с насилие, която включва провеждане на терапевтични групи за деца “Изиграй насилието!” и специализирани занятия по превенция - “НЕнасилие в моето училище!”.
Центърът обединява в себе си работата в няколко направления, които се развиват в отговор на необходимостта от предоставяне на социални услуги на лица, които се намират в рискова ситуация, станали са жертва или свидетели на оказано насилие или трафик, но не се налага за тях да се извършва настаняване, както и за лица с агресивни прояви, оказващи тормоз и насилие. Цел на програмата е превенция на насилието в училищата, а една от основните й задачи е повишаване на информираността и развиване на системни умения у децата в училищна възраст за разпознаване и справяне с агресията и насилието, както и стимулиране на активното им участие в противодействие на тормоза и насилието в училищна среда. Използват се различни игрови и рисувателни методи и ролеви техники, включително психодрама, които да провокират децата към разбиране на собствените чувства и емоции и активно да развиват подходящи позитивни стратегии за справяне с ежедневни стресови ситуации.
Comments