Всяка година, последната сряда на месец февруари е известна като Ден за борба с тормоза в училище. Позната е също и като „Ден на розовата фланелка“. На този ден, участниците в организираните в тази връзка инициативи, носят розово, за да символизират своята позиция на неприемане на тормоза в училище.
На 22.02.2023 г., Сдружение “Самаряни”, за осма поредна година, ще отбележи “Деня на розовата фланелка” под мотото “Think Pink - сМИСЪЛ за розово бъдеще”. Множество инициативи в няколко училища от Област Стара Загора и едно “розово” предизивикателство в дигитална среда, ще предоставят платформа на младите хора, за да станат, сред своите връстници, “глас”, който може да бъде чут, разбран и последван. Кампанията се осъществява съвместно с Интеракт Клуб Стара Загора - младежката програма на Ротари Клуб Стара Загора, ІІ ОУ "Свети Паисий Хилендарски”, гр. Раднево, и ОУ “Кирил и Методий", с. Свобода, като част от дейностите на Консултативно-информационния център за справяне с насилие и агресия (КИЦ) на Сдружение “Самаряни”, в рамките на “Терапевтичната програма за деца за справяне с насилие”, в направлението й “НЕнасилие в моето училище!”.
Инициативите ще стартират на 20.02., в ОУ “Св. СВ. Кирил и Методий”, с. Свобода, с флашмоб, който ще обедини ученици, учители, родители, помощен персонал и специалисти в “розово” сърце - символ на избора на всеки от участниците и “сМисъл за розово бъдеще”.
Също на 20.02., младите хора от Интеракт клуб Стара Загора, ще пуснат своето “розово” предизвикателство в социалната мрежа Tik Tok - www.tiktok.com/@interactclubstarazagora, което до 03.03., ще очаква отговор под формата на клип или снимки от всеки млад човек, група или клас, отразяващи действие в “розово” и #ThinkPink - #смисъл за #розово #бъдеще. Специални скреч карти или онлайн колело ще отправят предизивикателства в “розово”, като “Играй в розово!”, “Яж в розово!”, Танцувай в розово!”, “Боядисай в розово!”, “Свири в розово!” и др., към всеки желаещ да направи свой клип или снимки. Един от всички Tik Tok-ъри, на случаен принцип ще получи нещо символични и специално за спомен от своето участие.
На 22.02., екипът на Сдружение “Самаряни” и над 120 деца и млади хора от ІІ ОУ "Свети Паисий Хилендарски”, гр. Раднево, ще се впуснат в интерактивности, с които ще се опитат с думи и без думи, да потърсят и намерят възможните варианти за действие и бездействие, на различните “роли”, участващи в ситуации на тормоз в училище.
***
Консултативно-информационен център за справяне с насилие и агресия (КИЦ), Терапевтична програма за деца за справяне с насилието
Все по-често специалистите от Кризисен център "Самарянска къща” попадат на случаи на деца, които оказват тормоз или са станали жертви на такъв сред свои връстници, в училищната си среда или в семейството си. В отговор на тази тревожна тенденция Сдружение "Самаряни" разширява обхвата на услугите, предоставяни на лица, пострадали от насилие. В рамките на Консултативно-информационeн център за справяне с насилие и агресия (КИЦ), разкрит през октомври 2017 г., стартира разработването и прилагането в практиката на цялостна Терапевтична програма за работа с деца за справяне с насилие, която включва провеждане на терапевтични групи за деца “Изиграй насилието!” и специализирани занятия по превенция - “НЕнасилие в моето училище!”.
КИЦ обединява в себе си работата в няколко направления, които се развиват в отговор на необходимостта от предоставяне на социални услуги на лица, които се намират в рискова ситуация, станали са жертва или свидетели на оказано насилие или трафик, но не се налага за тях да се извършва настаняване, както и за лица с агресивни прояви, оказващи тормоз и насилие. Една от сновните цели на програмата на КИЦ е да се осъществява превенция на насилието в училищата, като част от задачите й са да се повиши информираността и да се развиват системни умения у децата в училищна възраст за разпознаване и справяне с агресията и насилието, както и да се стимулира активното им участие в противодействие на тормоза и насилието в училищна среда. Използват се различни игрови и рисувателни методи и ролеви техники, включително психодрама, които да провокират децата към разбиране на собствените чувства и емоции и активно да развиват подходящи позитивни стратегии за справяне с ежедневни стресови ситуации.
Comments